Hosszú távú hatása lehet a karanténnak az óvodás gyerekek lelki életére

A COVID-19 világjárvány visszaszorítását célzó rendelkezések alaposan felforgatták a kisgyerekes családok mindennapjait. A gyakorta változó korlátozások, a hosszú ideig tartó bezártság és a szülők feszültsége óhatatlanul hatást gyakorolt a családban élő gyerekekre is. Különösképp érintette ez az óvodásokat, akik a körülöttük zajló változásokból leginkább a feszültségeket, a megváltozott kereteket és a mindenhonnan hallható ijesztő híreket érzékelik, azonban a racionális magyarázatokat, az események mögötti indokokat még nem képesek kognitív szinten feldolgozni. Ez pedig felveti a kérdést, hogy milyen pszichés hatást gyakorol a karantén erre a korosztályra. Ebben a rendkívüli állapotban mennyire érvényesülnek a szorongásos kórképek kialakulásában szerepet játszó környezeti tényezők? Vajon várható-e emiatt növekedés a következő évek során a diagnosztizált gyermekkori szorongásos esetek számában?

forrás: Qubit, megjelent: 2020.06.15.
Lány, Imádnivaló, Szép, Ablak, Ház, Hagyományos, Fa
forrás: Pixabay

Hivatkozott szakirodalom:

Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. The Journal of Pediatrics, 221, 264-266.e1. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2020.03.013

Xie, X., Xue, Q., Zhou, Y., Zhu, K., Liu, Q., Zhang, J., & Song, R. (2020). Mental Health Status Among Children in Home Confinement During the Coronavirus Disease 2019 Outbreak in Hubei Province, China. JAMA Pediatrics. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2020.1619

Balázs István (2011). A génektől a társadalomig: A koragyermekkori fejlődés színterei. 560. https://mek.oszk.hu/14800/14803/14803.pdf

Barrett, P. M., Rapee, R. M., Dadds, M. M., & Ryan, S. M. (1996). Family enhancement of cognitive style in anxious and aggressive children. Journal of Abnormal Child Psychology, 24(2), 187–203. https://doi.org/10.1007/BF01441484

Bergen, S. E., Gardner, C. O., & Kendler, K. S. (2007). Age-related changes in heritability of behavioral phenotypes over adolescence and young adulthood: A meta-analysis. Twin Research and Human Genetics: The Official Journal of the International Society for Twin Studies, 10(3), 423–433. https://doi.org/10.1375/twin.10.3.423

Rapee, R. M., Schniering, C. A., & Hudson, J. L. (2009). Anxiety disorders during childhood and adolescence: Origins and treatment. Annual Review of Clinical Psychology, 5, 311–341. https://doi.org/10.1146/annurev.clinpsy.032408.153628

Bateson, M., Brilot, B., & Nettle, D. (2011). Anxiety: An Evolutionary Approach. The Canadian Journal of Psychiatry, 56(12), 707–715. https://doi.org/10.1177/070674371105601202

Thapar, A., & McGuffin, P. (1995). Are Anxiety Symptoms in Childhood Heritable? – Thapar—1995—Journal of Child Psychology and Psychiatry—Wiley Online Library. forrás https://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1469-7610.1995.tb01301.x

Jiao, W. Y., Wang, L. N., Liu, J., Fang, S. F., Jiao, F. Y., Pettoello-Mantovani, M., & Somekh, E. (2020). Behavioral and Emotional Disorders in Children during the COVID-19 Epidemic. The Journal of Pediatrics, 221, 264-266.e1. https://doi.org/10.1016/j.jpeds.2020.03.013

Caspi, A., Moffitt, T. E., Newman, D. L., & Silva, P. A. (1996). Behavioral observations at age 3 years predict adult psychiatric disorders. Longitudinal evidence from a birth cohort. Archives of General Psychiatry, 53(11), 1033–1039. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1996.01830110071009

Franić, S., Middeldorp, C. M., Dolan, C. V., Ligthart, L., & Boomsma, D. I. (2010). Childhood and adolescent anxiety and depression: Beyond heritability. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 49(8), 820–829. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2010.05.013

Ellis, B. J., Boyce, W. T., Belsky, J., Bakermans-Kranenburg, M. J., & Ijzendoorn, M. H. van. (2011). Differential susceptibility to the environment: An evolutionary–neurodevelopmental theory. Development and Psychopathology, 23(1), 7–28. https://doi.org/10.1017/S0954579410000611

Prior, M., Smart, D., Sanson, A., & Oberklaid, F. (2000). Does Shy-Inhibited Temperament in Childhood Lead to Anxiety Problems in Adolescence? Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 39(4), 461–468. https://doi.org/10.1097/00004583-200004000-00015

Bitsko, R. H., Holbrook, J. R., Ghandour, R. M., Blumberg, S. J., Visser, S. N., Perou, R., & Walkup, J. T. (2018). Epidemiology and Impact of Health Care Provider–Diagnosed Anxiety and Depression Among US Children. Journal of Developmental & Behavioral Pediatrics, 39(5), 395–403. https://doi.org/10.1097/DBP.0000000000000571

Wilmshurst, L. (2005). Essentials of child psychopathology. John Wiley & Sons. http://site.ebrary.com/id/10114204

Barrett, P. M., Rapee, R. M., Dadds, M. M., & Ryan, S. M. (1996). Family enhancement of cognitive style in anxious and aggressive children. Journal of Abnormal Child Psychology, 24(2), 187–203. https://doi.org/10.1007/BF01441484

Beesdo, K., Pine, D. S., Lieb, R., & Wittchen, H.-U. (2010). Incidence and Risk Patterns of Anxiety and Depressive Disorders and Categorization of Generalized Anxiety Disorder. Archives of General Psychiatry, 67(1), 47–57. https://doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2009.177

Crespo, L. M., Trentacosta, C. J., Aikins, D., & Wargo-Aikins, J. (2017). Maternal emotion regulation and children’s behavior problems: The mediating role of child emotion regulation. Journal of Child and Family Studies, 26(10), 2797–2809. https://doi.org/10.1007/s10826-017-0791-8

Compton, W. M., Helzer, J. E., Hwu, H. G., Yeh, E. K., McEvoy, L., Tipp, J. E., & Spitznagel, E. L. (1991). New methods in cross-cultural psychiatry: Psychiatric illness in Taiwan and the United States. The American Journal of Psychiatry, 148(12), 1697–1704. https://doi.org/10.1176/ajp.148.12.1697

Sprang, G., & Silman, M. (2013). Posttraumatic stress disorder in parents and youth after health-related disasters. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 7(1), 105–110. https://doi.org/10.1017/dmp.2013.22

LaFreniere, P. J., & Dumas, J. E. (1996). Social competence and behavior evaluation in children ages 3 to 6 years: The short form (SCBE-30). Psychological Assessment, 8(4), 369–377. https://doi.org/10.1037/1040-3590.8.4.369

Nivard, M. G., Dolan, C. V., Kendler, K. S., Kan, K. J., Willemsen, G., van Beijsterveldt, C. E. M., Lindauer, R. J. L., van Beek, J. H. D. A., Geels, L. M., Bartels, M., Middeldorp, C. M., & Boomsma, D. I. (2015). Stability in symptoms of anxiety and depression as a function of genotype and environment: A longitudinal twin study from ages 3 to 63 years. Psychological Medicine, 45(5), 1039–1049. https://doi.org/10.1017/S003329171400213X

Lee, W. E., Wadsworth, M. E. J., & Hotopf, M. (2006). The protective role of trait anxiety: A longitudinal cohort study. Psychological Medicine, 36(3), 345–351. https://doi.org/10.1017/S0033291705006847

Spence, S. H., Rapee, R., McDonald, C., & Ingram, M. (2001). The structure of anxiety symptoms among preschoolers. Behaviour Research and Therapy, 39(11), 1293–1316. https://doi.org/10.1016/s0005-7967(00)00098-x

Belsky, J. (1997). Variation in susceptibility to environmental influence: An evolutionary argument. Psychological Inquiry, 8(3), 182–186. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0803_3

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.